Mencari CINTA hakiki PEMILIK yang dilangit dan dibumi

Wednesday, December 9, 2009

solat hajat perdana

'Create


untuk shbt/shbiah di temerloh boleh berkumpul kay umah ana
di temerloh jaya..

Wednesday, October 28, 2009

IMAN SEMUT

Bismillahirrahmanirrahim..
.

Assalammualaikum w.b.t..

Kisah kali ini saya ambil daripada seorang sahabat saya yang saya hargai...
Mari ikuti kisah 'Iman semut' ini...

Di zaman Nabi Allah Sulaiman berlaku satu peristiwa, apabila Nabi Allah Sulaiman nampak seekor semut melata di atas batu; lantas Nabi Allah Sulaiman merasa hairan bagaimana semut ini hendak hidup di atas batu yang kering di tengah-tengah padang pasir yang tandus.

Nabi Allah Sulaiman pun bertanya kepada semut: " Wahai semut apakah engkau yakin ada makanan cukup untuk kamu".

Semut pun menjawab: "Rezeki di tangan ALLAH, aku percaya rezeki di tangan ALLAH, aku yakin di atas batu kering di padang pasir yang tandus ini ada rezeki untuk ku".

Lantas Nabi Allah Sulaiman pun bertanya: " Wahai semut, berapa banyakkah engkau makan? Apakah yang engkau gemar makan? Dan banyak mana engkau makan dalam sebulan?"

Jawab semut: "Aku makan hanya sekadar sebiji gandum sebulan".

Nabi Allah Sulaiman pun mencadangkan: "Kalau kamu makan hanya sebiji gandum sebulan tak payah kamu melata di atas batu, aku boleh tolong".

Nabi Allah Sulaiman pun mengambil satu bekas, dia angkat semut itu dan dimasukkan ke dalam bekas; kemudian Nabi ambil gandum sebiji, dibubuh dalam bekas dan tutup bekas itu. Kemudian Nabi tinggal semut didalam bekas dengan sebiji gandum selama satu bulan.

Bila cukup satu bulan Nabi Allah Sulaiman lihat gandum sebiji tadi hanya dimakan setengah sahaja oleh semut, lantas Nabi Allah Sulaiman menemplak semut: "Kamu rupanya berbohong pada aku!. Bulan lalu kamu kata kamu makan sebiji gandum sebulan, ini sudah sebulan tapi kamu makan setengah".

Jawab semut: "Aku tidak berbohong, aku tidak berbohong, kalau aku ada di atas batu aku pasti makan apapun sehingga banyaknya sama seperti sebiji gandum sebulan, kerana makanan itu aku cari sendiri dan rezeki itu datangnya daripada Allah dan Allah tidak pernah lupa padaku. Tetapi bila kamu masukkan aku dalam bekas yang tertutup, rezeki aku bergantung pada kamu dan aku tak percaya kepada kamu, sebab itulah aku makan setengah sahaja supaya tahan dua bulan. Aku takut kamu lupa".

Itulah Iman Semut!!

IMAN MANUSIA??

Di zaman Imam Suffian, ada seorang hamba Allah yang kerjanya mengorek kubur orang mati. Kerja korek kubur orang mati bukan kerja orang ganjil. Bila ada orang mati, mayat terpaksa ditanam, oleh itu kubur perlu digali dulu. Tetapi yang ganjil mengenai hamba Allah ini ialah dia tidak gali kubur untuk tanam mayat.

Sebaliknya apabila orang mati sudah ditanam, waris sudah lama balik kerumah dan Munkar Nakir sudah menyoal, barulah penggali ini datang ke kubur untuk korek balik.

Dia nak tengok macam mana rupa mayat setelah di INTERVIEW oleh Munkar Nakir. Dia korek 1 kubur, 2 kubur, 3 kubur, 10 kubur, 50 kubur sampai 100 kubur. Lepas itu, penggali pergi kepada Imam Suffian dan bertanya kepadanya: "Ya Imam, kenapakah daripada 100kubur orang Islam yang aku gali, dua sahaja yang mana mayat di dalamnya masih berhadap kiblat. Yang 98 lagi sudah beralih ke belakang?".

Jawab Imam Suffian:" Diakhir zaman hanya 2 dari 100 umat Islam yang percaya rezeki itu di tangan Allah. 98 orang lagi tidak percaya bahawa rezeki di tangan Tuhan".

Itulah sebabnya apabila umat Islam tertekan dengan SOGOKAN duit yang banyak, biasanya, iman dia akan beralih. Nyatalah iman semut lebih kuat dari iman manusia.

Kata Saidina Ali kepada Kamil: "

"ILMU ITU LEBIH BAIK DARIPADA HARTA, ILMU MENJAGA ENGKAU DAN ENGKAU MENJAGA HARTA, ILMU MENJADI HAKIM, HARTA DIHAKIMKAN, HARTA BERKURANGAN APABILA DIBELANJAKAN DAN ILMU BERTAMBAH APABILA DIBELANJAKAN" .

Wednesday, October 7, 2009

KISAH MALUNYA SEORANG WANITA

Seorang isteri telah mengemukakan aduan kepada qadi Mu'tadid Ali ar-Rayy tentang 500 dinar (wang mas) kahwin yang belum dibayar oleh suaminya. Wanita tadi membawa beberapa orang saksi yang menyokong dakwaannya. Si suami tidak mengakui dakwaan si isteri. Qadi pun menyuruh saksi-saksi untuk mengemukakan penyaksian mereka untuk menyokong dakwaan si isteri. Para saksi berkata:

"Wanita ini hendaklah memperlihatkan wajahnya supaya kami dapat pastikan dia lah wanita yang kami maksudkan."

Si Qadi menerima permintaan para saksi dan menganggapnya itu hak saksi2. Wanita menolak untuk menunjukkan mukanya kerana malu. Si Qadi menyuruh wanita tadi untuk memperlihatkan wajahnya untuk meneruskan dakwaan tadi. Tiba2 si suami yang bersimpati dengan isterinya segera berkata:

"Tidak usah tunjukkan muka mu. Aku mengakui dakwaan mu itu."

Si isteri terkesan dengan sikap suaminya lalu berkata:

"Aku menjadikan Allah sebagai saksi dan juga kamu semua bahawa aku halalkan semua mas kahwinku dunia dan akhirat."

Pengajaran: Walaupun ditempat yang sepatutnya wanita tadi membuka purdahnya untuk mendapatkan haknya tetapi oleh kerana itu sifat malu yang tinggi menyebabkan dia sanggup mengorbankan 500 dinar (wang emas).

KESIMPULAN

Oleh itu, walaupun wanita diharuskan meletakkan gambarnya diruang yang dilihat oleh bukan mahramnya selagi menutup aurat tetapi sebagai muslimah yang kuat pegangannya dengan Islam dan sifat malunya yang tinggi hendaklah menjaga dari mendedahkan gambarnya tanpa sebab dan tujuan seperti diletakkan gambarnya di blog dan friendster. Terutama yang mempunyai paras rupa yang cantik amatlah dituntut untuk mengelakkan perkara ini. Ini kerana Islam melarang wanita melakukan perkara yang boleh mencairkan hati lelaki dan menimbulkan fitnah. Firman Allah swt:

ولا يضربن بأرجلهن ليعلم ما يخفين من زينتهن

"Janganlah para wanita itu menghentak kakinya dengan tujuan supaya orang lelaki mendengar bunyi gelang kakinya sehingga menarik perhatian orang lelaki." (Sebahgian ayat 30 : an-Nur)

Peringatan: Hendaklah sifat malu ini tidak memilih jenis bangsa dan tempat. Jangan di luar negara (mesir contohnya) mempunyai malu yang tinggi tetapi tidak dimalaysia. Hendaklah sifat malu itu kerana Allah bukannya kerana manusia. Sentiasa mengawasi kita dimana sahaja kita berada.

Friday, July 17, 2009

MENANG TIPIS DI MANEK URAI

Kehadiran Timbalan Presiden tidak berapa di senangi oleh sesetengah pimpinan PAS Kelantan walau pun TokGuru sendiri menjemput semua pimpinana pusat hadir di Mani Urai,Apakah Isu U.G sengaja di mainkan berpanjangan oleh pihak-pihak tertentu.
Kira-kira jam 4 petang Julai 14, ketika pengundi Manek Urai masih sibuk mengundi, Pengarah Operasi pilihan raya PAS Manek Urai, Abdul Fatah Harun, mengeluarkan kenyataan kepada media, "PAS akan menang 2,000 undi."
Sebelum itu, ketika hari masih pagi di hari yang sama, berita angin tersebar kira-kira 1,300 pengundi luar PAS pulang untuk mengundi. Ia melebihi dari mereka yang pulang ketika pilihan raya umum 2008 lalu iaitu seramai 1,200 orang.
Sejak dari awal kempen lagi, PAS sangat bergantung kepada pengundi luar ini. Di Manek Urai, Umno berkata mereka ada 500 hingga 700 pengundi luar manakala PAS pula menyatakan mereka mempunyai hampir 2,000 pengundi yang berada di luar kawasan Manek Urai.



Kedudukan mereka pula merata. Dari Kota Baru sendiri sehinggalah ke Kuala Lumpur, Selangor hatta Singapura dan Johor serta di negeri berjiran dengan Kelantan iaitu Pahang dan Terengganu.
Pelbagai usaha dibuat untuk memastikan mereka pulang. Akhirnya, di pagi Julai 14i, apabila PAS mendapat maklumat 1,300 mereka telah pulang, Abdul Fatah mengeluarkan kenyataan penuh yakinnya itu.
Kini terbukti, kenyataan itu meleset. Hampir pasti tidak semua 1,300 yang pulang itu mengundi PAS. Yang pasti, ada antara 1,300 yang pulang itu turut berbaris di sebuah rumah lama yang menjadi sebahagian Pejabat Kesedar untuk mendapat wang RM300 dari BN untuk setiap pengundi luar itu.
Exco kerajaan negeri Selangor dari PAS, Dr Halimah Ali, dalam kenyataannya melahirkan kebimbangan kalau-kalau serang menyerang antara exco dan ADUN Pakatan Rakyat di negeri itu menjadi punca kekurangan majoriti PAS kali ini. Ini kerana, lebih 100 pengundi luar Manek Urai tinggal atau bekerja di Selangor.
Selain di Selangor, para pemimpin Pakatan juga saling serang menyerang di Kedah dan Pulau Pinang. Seolah-olah mereka tidak boleh sabar buat seketika sehingga pilihan raya kecil itu selasai.
Saya bersetuju dengan Halimah bahawa apa yang berlaku itu menghantar isyarat negatif kepada para pengundi. Selepas mereka tidak boleh percaya kepada Umno, apakah yang mereka boleh harapkan dari Pakatan Rakyat kalau sesama mereka pun berselisih faham dan saling tuduh menuduh.
Selain Pakatan Rakyat, saya juga melihat apa yang berlaku dalam PAS, juga telah memberikan sumbangan dalam pilihan raya kecil ini.
Mungkin isu kerajaan perpaduan tidak memberikan kesan kepada pengundi secara langsung tetapi ia memberikan kesan yang sangat besar kepada jentera PAS di sana.
Oleh kerana agak sibuk dan menghadapi masalah pribadi, buat pertama kalinya dalam mana-mana pilihan raya kecil, saya tidak turun sekalipun ke Manek Urai. Padahal, sekurang-kurangnya saya biaasanya memimpin dua pasukan petugas penting untuk setiap kali pilihan raya yang melibatkan PAS. Namun kali ini, saya terasa khidmat kami tidak berapa diperlukan. Jadi, kami tidak pergi.
Saya telah menghantar seorang wartawan kanan untuk membuat liputan pilihan raya kecil ini. Biasanya, oleh kerana kami rapat dengan wartawan Harakah (kerana ramai antara wartawan Siasah pernah bertugas dengan Harakah), kami akan dapat tinggal dan menumpang di pejabat yang wartawan Harakah bertugas.
Kali ini, wartawan kami itu terasa benar beliau tidak dikehendaki di situ. Dia diminta mendapatkan pas untuk membolehkan beliau bertugas dari pejabat itu. Walaupun nama, surat dan gambar diberikan untuk mendapatkan pas itu, sehingga akhir, beliau tidak mendapat pas kerja itu.
Hasilnya terpaksalah beliau menumpang di lain-lain tempat untuk membuat kerja sebagai seorang wartawan.
Nasib kawan saya ini juga dialami oleh beberapa petugas PAS dari luar Kelantan. Turut mengalami nasib yang sama adalah para pemimpin kanan PAS dari luar Kelantan. Kedatangan mereka seolah-olah tidak berapa dikehendaki di sini.
Saya diberitahu, tiga pemimpin kanan PAS (anggota Dewan Harian) tidak mendapat pas masuk ke pusat penamaan calon. Alasannya kerana pas masuk sudah habis. Tetapi selepas itu sekumpulan ahli PAS yang diketuai seorang anggota Parlimen dilihat mereka masuk ke pusat penamaan calon itu kerana memiliki pas dari SPR yang diperuntukkan kepada PAS itu.
Apabila diselidik, rupanya isu kerajaan perpaduan tidak selesai sebagaimana yang sepatutnya. Untuk menutupnya, pendekatan “localise” telah dikuatkuasakan iaitu isu dan petugas tempatan yang akan mengendalikan kempen ini. Orang luar, hanya “yang perlu” sahaja hadir.
Akibatnya, sebagaimana yanag saya katakan tadi, ramai petugas luar PAS yang datang hanya menjadi pelancong pilihan raya sahaja. Selepas sehari dua tidak berperanan, mereka pulang ke tempat masing-masing.
Kesannya, hanya petugas tempatan sahaja yang mendominasi jentera PAS kali ini. Seorang rakan wartawan melaporkan, ketika PAS sibuk melaksanakan aktiviti untuk menarik golongan belia di padang bola, para pemimpin Umno naik ke rumah-rumah pengundi memberikan wang dan pelbagai jenis projek untuk pengundi.
Turut dijanjikan adalah sebuah jambatan bernilai RM7 juta-RM10 juta yang akan dibina keesokan harinya jika BN menang. Jambatan ini akan menghubungkan Manek Urai Baru dan Manek Urai Lama yang kini dihubungkan oleh jambatan satu lorong sahaja. Inilah yang dijanjikan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yasin.
Hasilnya, yang tinggal menyokong PAS adalah pengundi tegar mereka. Siapakah mereka? Mereka adalah para pemuda PAS yang datang ke situ pada tahun 1970an dahulu untuk menyertai Rancangan Pembangunan Tanah (RPT) anjuran kerajaan negeri di bawah pimpinan Datuk Asri Haji Muda. Ketika PAS hanya tinggal dua kerusi dalam Dun Kelantan pada tahun 1978 dahulu, kerusi Manek Urai adalah salah satu darinya.
Sebab itulah PAS menang di peti undi Lata Rek, Chuchoh Puteri, Sungai Sok dan Sungai Peria kerana di sinilah terletaknya RPT itu. Peti undi yang PAS kalah adalah Manek Urai Baru, Manek Urai Lama, Manjoi, Temale dan Lakloh.
Kini, PAS dan Pakatan kena mengkaji balik apa yang berlaku di Manek Urai. Jadikan ia sebagai satu peringatan. Walaupun PAS Kelantan terkenal dengan kehebatannya namun apabila jentera tidak kompak, musuh-musuh boleh masuk dengan mudah.
Kepada Pakatan Rakyat, jangan mimpilah anda mahu ke Putrajaya melalui pilihan raya umum ke 13 nanti kalau perangai dan tingkah laku masing-masing sebagaimana sekarang. Pengundi Manek Urai telah membunyikan jam loceng amaran kepada anda... tidak perlu salahkan BN, salahkan diri anda sendiri. Percayalah, jika anda berubah, masa belum terlambat. Anda belum kalah tetapi hanya hampir kalah sahaja.
artikel ini di petik dari:
http://www.themalaysianinsider.com/
http://www.detikdaily.net/v5/modules.php?name=News&file=article&sid=2828

Diposting oleh PemudaPC

Tuesday, June 23, 2009

MARI BERTAMU KE RUMAH HASAN AL-BANNA


Salam mahabbah

Kita selalu mendengar ungkapan yang berbunyai “ Don,t judge the book by it’s cover” yang membawa maksud jangan menilai buku melalui kulitnya. Entri saya kali ni hendak membawa kepada anda petikan dari sebuah buku yang mana andai kulit jadi pertaruhan awal untuk dititip isinya maka kita akan terlepas mutiara isinya yang sangat berharga.. Tatkala menyampaikan kepada seorang sahabat yang saya baru mendapatkan buku ini beliau begitu teruja kerana beliau sudah lama kepingin mendapatkannya.. namun agak terkilan apabila saya tidak berjaya mendapatkan senaskah untuknya. Jadi saya mengambil pendekatan menulis didalam blog ini untuk di kongsi bersama.

Buku yang megisahkan perihal Imam Hasan Al-Banna yang sudah biasa kita baca kisah beliau di medan dakwah tetapi kurang sekali tentang beliau dirumah. Bermula dari pemilihan isteri sehingga kepada cara pendidikan al-Banna terhadap anaknya yang berjaya membentuk akhlak islam dalam diri mereka. Diceritakan juga kisah sang isteri yang sama-sama berkorban dalam membantu dakwah si suami. Juga iktibar bagaimana pendakwah yang sentiasa sibuk dengan amal islaminya tetapi masih ada ruang untuk keluarga dan anak-anak.

MARI BERTAMU KE RUMAH HASAN AL-BANNA

Al-Banna Rahimahullah di rumahnya, adalah ayah yang kebaikannya begitu megesankan anggota keluarganya. Dia memberi contoh yang agung dalam menjalankan misi sebagai seorang ayah yang berjaya. Ungkapan-unagkapan kekaguman terhadap al-Banna tertuang dalam pelbagai kalimah indah. Dia teladan praktikal dengan hati yang penuh tanggungjawab, pemimpin yang melindungi, gelombang rindu dan kasih saying, cahaya kebaikan, mata air pemberian, sumber kedermawanan dan kemurahan, luhur kasih saying dan ketegasan, pemimpin penuh disiplin yang diiringi cinta, mata yang tidak terpejam untuk terus mengejar kejayaan dalam kebaikan.\

Kita banyak mendengar teori-teori pendidikan yang disampaikan para pensyarah ilmu pendididkan ataupun para pemerhati pendidikan anak-anak. Tapi, sejujurnya, kita tidak dapat menutup mata apabila nyatanya, amalan seharian yang mereka jalani dalam kehidupan mereka justeru menyingkap banyak kejanggalan dengan teori dan pandangan soal pendidikan.

Hasan Al-Banna menerapkan teori pendidikan dan pembinaan yang diserukanya dengan sangat baik di dalam keluarganya. Antara perkataan dan reality hidupnya, menyuarakan suatu perkara yang sama.mari kita ikuti rangkaian tulisan yang dirangkum daripada sejumlah dialog dan soal jawab dengan anak-anak imam Hasan Al-Banna rahimahullah.




Kenalkan, mereka adalah anak-anak Hasan Al-Banna

Sebagaimana Al-Banna rahimhullah berjaya menjalankan misi besar dakwahnya hingga tersebar dari lokasi terpencil hingga ke Negara besar, Al-Banna juga berjaya dalam membina keluarga yang istimewa. Keluarga Al-Banna telah di bina atas dasar keimanan kepada Allah S.W.T dan keistimewaan dalam kehidupan, lalu penerapanya dalam prinsip trbiah yang benar. Al-Banna menunjukkan contoh langsung yang unik dalam memainkan peranan sebagai seorang ayah terhadap pendidikan anak-anaknya.

Mari kita lihat komposisi keluarga imam Al-Banna rahimahullah. Al-BAnna dikurniakan 6 orang anak terdiri daripada seorang anak lelaki dan 5 perempuan. Urutannya seperti berikut.

1.Wafa - Adalah anak perempuannya yang sulung sekaligus isteri seorang daie terkenal iaitu Said Ramadhan rahimahullah. Ketika A-Banna meninggal dunia dia sudah berusia 17 tahun.
2.AhmadSaiful Islam – Seorang peguam sekaligus setiausaha jeneral Majlis Peguam Mesir dan bekas anggota Parlimen Mesir. Dilahirkan pada 22 nov 1934. berjaya memperoleh gelaran sarjana di bidang HAM tahun 1956 dan Darul Ulum 1957. Usianya baru 14 tahun 2 bulan 20 hari ketika Al-Banna meninggal dunia.
3.Dr.Tsana – Pansayarah urusan pengaturan rumahtangga, mengajar sejumlah niversiti di Arab Saudi. Dia baru berusia 11 tahun ketika Al-Banna meninggal dunia.
4.Ir.Raja’ – ketika Al-Banna meninggal dunia usianya sekitar 5 setengah tahun..
5.Dr.Halah – Pensyarah kedoktoran di Universiti Al-Azhar.
6.Dr.Istisyhad – pensyarah ekonomi islam. Dia masih dalam kandungan ibunya ketika Al-Banna menghembuskan nafas terakhirnya. Jika diimbas semula, menurut anilisis doctor, dia harus digugurkan dari kandungan lataran penyakit yang dideritai serta bahaya kehamilan yang mengancam nyawa si ibu. Para pengamal perubatan menetapkan pada 12 Feb bertepatan dengan hari kematian Imam Hasan Al-Banna, Tapi Allah S.W.T berkehendak sesuatu yang lain. Istisyhad lahir dengan sihat dan kerana rangkaian peristiwa itulah ia dinamakan Istisyhad yang beerti memburu mati syahid.

AKAN KEMBALI...TUNGGUUUUUU

Assalamualaikum...

Saya akan kembali dengan artikel terbaru dalam masa terdekat..
akan datang CINTA DIRUMAH HASAN AL-BANNA.

Tuesday, May 5, 2009

IJOM INFAK....



Berilah seikhlas mungkin...selamat menginfak dan selamat beramal...

Saturday, April 18, 2009

HAK PERSAHABATAN DAN PERSAUDARAAN....

Salam teman-teman,

'sahabat saya tu' atau 'saudara saya tu' mudah disebut tetapi tak mudah untuk melaksanakannya.

Adakah kita hanya setia dan bersahabat di kala aman damai. Bila tiba waktu susah, sahabat dilupakan. Bila tiba waktu mencari kedudukan/jawatan hilang adab bersahabat dan bersaudara.


Benarlah pesanan Nabi saw bahawa tidak semua orang boleh dijadikan sahabat.
Tidak semua manusia patut dijadikan sahabat. Berpesan RasuluLlah saw,
الْمَرء على دين خَليله فلينظرْ أحدكُم مَن يُخَالِل
“Seseorang itu mengikut agama(perjalanan) temannya, maka hendaklah seseorang kamu memerhatikan siapa yang hendak dijadikan teman”.

Sifat Orang Yang Hendak Dijadikan Sahabat
i- Waras fikiran – jangan cari yang kurang akalnya.
ii- Jiwa mulia – jangan pilih yang pemarah, kedekut, penakut dan menurut runtunan nafsu.
iii- Bukan orang fasiq kerana tidak mengingatkan kita kepada Allah dan memadamkan rasa benci pada maksiat.
iv- Bukan penagih/pencinta keduniaan.

HAK PERSAUDARAAN DAN PERSAHABATAN
1.Hak di bidang harta.
2.Hak memberikan bantuan jiwa dan raga.
3.Hak memelihara lidah dan hati.
4.Hak memelihara ucapan.
5.Hak memberi kemaafan.
6.Hak mendoakan.
7.Hak menepati janji dan ikhlas diri.
8.Hak memberi kemudahan.

1. Hak di bidang harta.
مَثَلُ الأخوَين مِثْلُ اليدَين تَغسِلُ إحداهما الأخرى
“Perumpamaan kedua saudara itu adalah seperti dua tangan; yang satu membasuh-bersih yang lain”- al-Hadith
…. dan urusan mereka dijalankan secara bermesyuarat sesama mereka; dan mereka pula mendermakan sebahagian dari apa yang Kami beri kepadanya” as-Syura=36

Tiga Peringkat Bantuan Harta
1.Menganggap sahabatnya seperti seorang khadam, apabila ada lebih harta baru dibagi atau diberi. Inilah tingkat paling rendah.
2.Menganggapnya sebagai seorang saudaramu, redha berkongsi harta.
3.Mendahulukan hajat dan keperluannya dahulu. Inilah tingkat yang paling tinggi.
- bersambung

Monday, April 13, 2009

Larangan Non-Muslim membaca Al-Quran, Adakah Menguntungkan Dakwah?





Saya diajukan soalan oleh seorang sahabat berhubung dengan LARANGAN KEPADA ORANG BUKAN ISLAM MEMBACA AYAT AL-QUR’AN UNTUK TUJUAN POLITIK.Saya sebenarnya belum membaca apakah hujjah yang digunakan oleh pihak yang melarang perkara tersebut.


Pandangan peribadi saya, isu ini harus diperincikan dan diasingkan mengikut topic-topik. Sekiranya larangan itu semata-mata larangan kepada orang bukan Islam membaca ayat Al-Quran, saya tidak bersetuju. Al-Quran diturunkan bukan hanya kepada orang Islam. Ia adalah risalah rahmat buat seluruh alam. Ia adalah kitab petunjuk buat seluruh manusia, bukan orang Islam semata-mata (terlalu banyak dalil dalam Al-Quran tentang perkara ini). Bagaimana orang Islam boleh mengetahui dan mengenal Islam tanpa membaca Al-Quran? Mungkin ada yang berpandangan mereka (orang bukan islam) boleh baca Al-Quran terjemahan, tanpa membaca teks asal Al-Quran di dalam bahasa arab. Bagaimana pula dengan orang bukan Islam dari kalangan bangsa arab? Apa terjemahan yang mereka nak baca, sedangkan mereka berbangsa dan berbahasa arab?


Apakah tujuan larangan tersebut? Adakah kerana bimbang orang bukan Islam tersebut membaca Al-Quran dengan sebutan yang tidak fasih atau salah tajwid, sedangkan terlalu ramai orang Islam yang tidak fasih membaca Al-Quran dan tidak pandai bertajwid..adakah kita perlu larang juga mereka dari membaca Al-Quran? Orang bukan islam tidak diwajibkan ke atas mereka membaca Al-Quran dengan bertajwid kerana taklif syarak hanya ke atas orang Islam…


Sekiranya larangan non-muslim tersebut semata-mata bacaannya bermotifkan politik,ia juga mesti terpakai kepada orang Islam. Maknanya orang Islam juga perlu dilarang dari membaca ayat Al-Quran dengan motif politik. Mengapa hanya non-muslim sahaja yang terlarang? Soalnya, salahkah membaca ayat Al-Quran bagi tujuan politik? Apa masalahnya dengan politik? Adakah kerana politik itu semata-mata urusan dunia? Kalau begitu, bagaimana pula dengan bab ekonomi, sains dan sebagainya yang banyak terdapat di dalam Al-Quran? Adakah tidak boleh dibaca juga kerana semuanya urusan dunia?


Saya semakin bingung atas larangan ini. Saya bimbang, sekiranya LARANGAN NON-MUSLIM MEMBACA AYAT AL-QURAN BERMOTIFKAN POLITIK itu, walaupun alasannya bertujuan menjaga maslahat agama, AKHIRNYA mengakibatkan non-muslim semakin jauh dengan Al-Quran dan Islam. Saya bimbang jika larangan yang kononnya atas maslahat agama itu sendiri sebenarnya sangat bermotifkan politik… yang rugi akhirnya adalah dakwah Islam!


Posted by Mohd Hazmi Dibok at 4/09/2009 03:44:00 PM 0 comments
Labels: Dakwah, Isu Semasa

Friday, April 10, 2009

TINGGAL KENANGAN

ASSALAMUALAIKUM...

Tinggallah kenangan manis....

XDE PE NAK KONGSI CUMA NAK MENYATAKAN KESEDIHAN MENINGGALKAN UMAH SEWA KAT TG LUMPUR KUANTAN... BEST DUK KAT SINI SEBAB DEKAT DENGAN SEGALA FASILITI SEPERTI KLINIK,
SEKOLAH DAN MSJID....


Permandangan pantai kempadang

UMAH NI GAK DEKAT NGAN PANTAI KEMPADANG....CANTIK PANTAI NI...
TERKENANG GAK NASI KERABU KERANG KAT SINI..ISK..ISK..ISK...

Nik Aziz suka Nga kenali Islam

Mursyidul am PAS Datuk Nik Aziz Nik Mat menyifatkan tindakan exco kerajaan Pakatan Rakyat di Perak, Nga Kor Ming membaca ayat al-Quran semasa berceramah dalam pilihanraya kecil Bukit Gantang minggu lalu sebagai percubaan mengenali Islam melalui pembacaan kitab suci itu.

Sehubungan itu, kata menteri besar Kelantan, beliau terharu dengan keluhan Nga yang juga ahli parlimen Taiping dan ADUN Pantai Remis, yang amat kesal "kerana apabila masyarakat Tionghua yang cuba mengenali Islam dan al-Quran melalui kitab berkenaan, tiba-tiba dihalang".



Sebelum ini beberapa laporan polis dibuat terhadap Nga, termasuk Badan Bertindak Perpaduan Melayu, kerana didakwa mempersendakan Islam apabila setiausaha DAP Perak itu menggunakan ayat al-Quran dalam ceramahnya sewaktu kempen dalam pilihanraya kecil kerusi parlimen tersebut.

Dalam laporannya itu, presiden NGO Osman Abu Bakar mendakwa Nga mempersendakan Islam dengan menyebut ayat al-Quran daripada surah Al-A'raf untuk tujuan kempen dan menyebut kalimah tersebut secara tidak betul.

Beliau mendakwa Nga menyebut Surah Al-A'raf sebagai Al-Aurah dalam ceramah tersebut.

"Saya boleh memahami dan menyelami perasaan kecewa yang sedang melanda hati Yang Berhormat (Nga)," tegas Nik Aziz dalam surat terbukanya berhubung isu tersebut.

"Mudah-mudahan dengan sikap 'tidak mesra Umno' dan pemimpin Umno tentang kecenderungan masyarakat Tionghua dan India yang sihat ini, ia akan meningkatkan lagi kesedaran bukan Islam untuk lebih mengkaji, mendalami dan mengadakan forum serta wacana mengenai Islam dengan cara yang lebih meluas," tambahnya.

Nik Aziz juga berkata beliau mempunyai impian bahawa dalam tempoh tidak berapa lama lagi.

"Mudah-mudahan akan muncul lebih ramai orang dari kalangan masyarakat Tionghua, India, Siam, Bajau dan Kadazan yang tampil menjadi qari, ustaz, khatib dan imam di seluruh negara," tegasnya.

Menurutnya, Jenghiz Khan yang mengetuai tentera Moghul memusnahkan tamadun Islam di Kota Baghdad tetapi kerosakan tersebut sempat ditebus semula melalui cucunya Aurangzeb yang menegakkan empayar Islam di India kemudiannya.

zaid ibrahim book launch nik aziz anwar ibrahim pc 230309 02Maka Nik Aziz mempunyai keyakinan yang kuat bahawa Islam akan kembali gemilang di negara ini melalui kaedah dan insiden yang hampir sama.

'Mudah-mudahan YB-lah orangnya yang akan meletakkan batu asas pertama ke arah menyusun batu bata yang kukuh ini untuk terus bertumpang tindih.

"Mari kita bina asas ini dengan mengatur langkah-langkah permulaan melalui seminar, muzakarah, muqabalah, dialog dan wacana.

"Tajuk-tajuk seperti 'di mana tak kenanya Islam' atau 'apa mesej al-Quran kepada orang bukan Islam' bolehlah difikirkan," katanya.

Manakala anggota panel, tambahnya, boleh dipilih daripada tokoh-tokoh PAS, Umno, DAP, PKR dan juga pemimpin NGO, pensyarah serta pendakwah bebas.

"Ia boleh dijadikan sesi kuliah bersiri yang boleh dianjurkan di PWTC, di masjid, surau, kuil, dewan-dewan perhimpunan, di universiti- universiti, baik di institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) atau institusi pengajian tinggi awam (IPTA).

"Sekali lagi saya mengucapkan syukur kepada Allah SWT di atas kekuatan dan keberanian yang ada pada YB (Nga). Terus tekun dan beristiqamahlah dalam mengharungi ujian-ujian ini.

"Insya Allah saya seakan-akan sedang melihat sekerdip lilin yang bercahaya di hujung sana. Marilah kita sama-sama ke sana," tambah tokoh PAS itu.

Saturday, April 4, 2009

KONVOI JUMPA BABY




Assalamualaikum....

Tanggal 31 mac 2009.....

Bermula jam 6.15 petang, perjalanan saya bermula dari temerloh menuju ke rumah rusydan (odan)yang mengambil masa lebih kurang 5 minit dari kedai saya..... Cuaca agak mendung dan kami menjangkakan hari akan hujan....

Sangkaan kami tepat bilamana hujan turun sangat lebat setelah kami siap mengisi minyak berhampiran stesen minyak di rumah odan....saya mengarahkan odan yang membawa motor EGO S saya untuk singgah diwarung berhampiran.....kami pekena air kelapa dan 4 keping keledek goreng...Alhamdulillah

6.40 petang....Kami kembali memulakan perjalanan menuju ke jengka yang mana akhi syam sedang menunggu kami di jengka 18....x sabar nak jumpa syam n moto lagenda yang banyak berjasa pada saya 2.....

7.00 malam...tiba dijengka 18...terkejut kami melihat perubahan drastik moto syam...dah jadi warna hitam tuuu...makin rempit syam ni...


moto baru syam dan hadiah buat baby...tq syam

7.05 malam... perjalanan diteruskan sehingga sampai di jengka 11 lebih kurang jam 7.35 malam....

1 april 2009...

Dalam kesibukan orang meraikan APRIL FOOL...Kami bertiga mengikat ukhuwwah dalam diri masing2....harapnya tiada yang merungkai rasa kecintaan dalam jiwa kami... bermula dari melayari internet di KOTA DATA MULTIMEDIA membaca khabar sahabat2 dalam email... kemudian menziarahi sepupu syam di Balai Bomba Bandar Pusat... Kemudian pudsing2 keliling jengka...dalam perjalanan pulang kami sempat membantu seorang pakcik yang kebetulan sahabat ayah saya yang kehabisan minyak di tepi jalan....
selepas membantu pakcik tersebut sempat saudara syam bergurau "patutnya kita pakai baju unit amal ni baru betul.." ...kata2 itu disambut dengan gelak ketawa oleh kami...


balik dari bandar jengka

Sampai dirumah mak saya dah menyiapkan makan tengah hari.....dan kemuncaknya adalah soalt zohor bejemaah yang diimamkan oleh saudara syam....


Sebelum berangkat pulang

Petang itu kedua2 sahabat baik saya ni pulang kerumah masing masing... odan selamat sampai jam 6.45 dan syam sampai 7.55 malam

Thursday, April 2, 2009

AMANAH ALLAH...




ASSALAMUALAIKUM....

setelah dua hari tidak menjengah blog...arini dapat la ruang untuk menambah berita baru dalam blog ni....kali ni nak perkenalkan ahli baru dalam family kami dan merupakan amanah Allah buat saya dan isteri....




Inilah permata hati kami... moga menjadi anak yang soleh ye sayangggg.....

Sunday, March 29, 2009




25 Mar 2009
Ucapan YAB Tuan Guru Dato Menteri Besar Kelantan Sempena Pelancaran Wi-Fi Aptus Net Dan Blog Tok Guru
Kategori: Ucapan

UCAPAN YAB TUAN GURU DATO’ MENTERI BESAR KELANTAN SEMPENA PELANCARAN WIFI APTUS NET DAN BLOG TOK GURU PADA 29 RABIUL AWAL 1430/26 MAC 2009 BERMULA JAM 3.00 PETANG BERTEMPAT DI KB MALL, KOTA BHARU, KELANTAN.

"Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan HIKMAH dan PELAJARAN YANG BAIK dan BANTAHLAH mereka dengan CARA YANG BAIK. Sesungguhnya, Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalanNya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk,"

(Surah An-Nahl Ayat 125) (Seterusnya...)

Tuan-tuan dan puan-puan sekalian,

Ayat yang baru sama-sama ini petik di awal ucapan tadi sengaja saya ambil untuk membuktikan betapa Islam sangat cermat dalam sebarang usaha dakwah. Jelas pada Ayat tersebut Allah S.W.T telah menekankan perihal mustahaknya perkara hikmah itu didahului oleh para da’i. Dakwah wajib membawa roh bimbingan dengan memberikan pelajaran dan pengajaran yang baik. Jika perlu berbantah-bantah sekalipun kerana ada perselisihan pendapat maka ia hendaklah dipilih dalam kaedah yang terbaik. Ayat ini seterusnya mengingatkan kita tentang tidak siapa yang tahu siapa yang tersesat atau yang mendapat petunjuk selain daripada Allah S.W.T. Demikian, betapa cermatnya Islam dalam memerlihara adab dan akhlak sewaktu berkomunikasi ketika berdakwah.

Tuan-tuan dan puan-puan sekalian,
Dalam sejarah hidup manusia, sejak kecil lagi akan terdapat soal menyoal dan perbezaan dalam pendapat. Ini fitrah manusia. Bila manusia disoal, otak manusia akan ligat mencari jawapan. Secara tiba-tiba, ia menjadi aktif. Jawapan akan menjadi sangat konkrit apabila jawapan itu bersandarkan kepada hujah-hujah daripada wahyu yang datang dari langit. Usaha untuk mencari jawapan yang benar ini juga disebut fitrah. Musuh yang jujur lazimnya akan terkedu dan terduduk apabila berdepan dengan kebenaran. Itupun jika mereka tidak sombong, degil atau bongkak.

Di dalam surah pertama yang diturunkan dari langit terdapat 3 potong Ayat:

1) “Bagaimana pendapatmu tentang orang yang melarang seorang hamba ketika dia mengerjakan solat.”

2) “Bagaimana pendapatmu jika orang yang dilarang (iaitu Rasulullah S.A.W. itu berada diatas kebenaran atau dia menyuruh bertaqwa (kepada Allah)?

3) “Bagaimana pendapatmu jika orang yang melarang itu mendustakan dan berpaling? Tidakkah dia mengetahui bahawa sesungguhnya Allah melihat segala perbuatannya.”

(Surah Al-Alaq : Ayat 9 – 14).



Kesemua persoalan ini memulakan pertanyaan “bagaimana pendapatmu” sebenarnya ditujukan kepada golongan yang membangkang Rasulullah S.A.W. Semua ini membuktikan bahawa Islam menggalakkan umatnya bermusyawarah, berwacana, berbincang dan berforum. Semuanya ini adalah untuk mengembangkan fitrah manusia untuk bersoal jawab. Proses inilah yang melahirkan daya intelektualisme dan dinamisme dalam kehidupan intelektual rakyat seluruhnya. Saya tidak nampak niat baik apabila akhbar-akhbar alternatif digantung dan setengah-setengah blog diharamkan daripada membuat liputan ke atas beberapa perhimpunan penting bertaraf nasional. Sekat untuk adakan perhimpunan secara aman. Sekat permit-permit majalah dan menghalang daripada sesetengah tokoh daripada berbicara di Universiti. Ini yang saya namakan usaha untuk menyekat aliran perkembangan intelektualisme rakyat yang bercanggah sama sekali dengan impian untuk menjadikan negara ini hub warga dunia kelas pertama.

Kita perlu ingat, apabila manusia disekat, manusia akan menjadi bodoh. Bagi kerajaan yang taghut, mereka akan seronok. Inilah puncanya yang menimbulkan pilihan di blog-blog. Sebelum perasmian blog ini pun telah timbul berpuluh-puluh blog. Manusia tidak boleh dikongkong daya pemikiran mereka kerana ini soal fitrah. Ia tuntutan semula jadi naluri setiap manusia, Sebagaimana air yang turun daripada gunung, jika ia disekat, dalam jumlah yang sedikit ia akan menjadi kolam. Air yang statik akan menjadi sarang tempat kediaman nyamuk dan serangga yang berbahaya. Bila air sudah banyak dan disekat juga, ia sama ada boleh melimpah dan merosakkan kehidupan atau menyerap masuk ke lapisan bawah tanah untuk melahirkan mala petaka atau air yang banyak akan membentuk suatu daya tolakan yang akan memecahkan tembok sekatan ingin membebaskan diri untuk kembali kepada fitrah asal kejadiannya yakni keperluan untuk bersoal jawab dalam mencari kebenaran yang hakiki.

Dunia pada hari ini adalah dunia yang dididik dalam acuan kebebasan minda yang meraikan proses soal jawab. Segala usaha yang menyekat proses tabie ini akan membawa kebinasaan kepada pihak berkuasa yang menganjurkan sekatan ini.

Sebenarnya, fikiran dan proses berfikir dicetus dan digerakkan dalam dua keadaan, iaitu evolusi dan revolusi. Kesan kehadiran jalan berfikir ini hanya boleh diuji dan dilihat jika diberi ruang untuk menguasai negara. Seburuk-buruk Sistem Komunis itu pun telah diberi peluang untuk menunjukkan teorinya dalam bentuk pelaksanaan di Negara Republik Rakyat China, Soviet Russia, Jerman Timur dan beberapa negara komunis yang lain. Sama juga halnya dengan pemikiran demokrasi. Masing-masing telah diberi kesempatan iaitu jelmakan dalam bentuk pelaksanaan.

Lebih-lebih lagilah Islam. Sewaktu Nabi S.A.W. berada di Mekah, kebaikan Islam tidak dapat dilihat oleh kerana Islam tidak diberi kesempatan untuk memerintah dan bebas bersoal jawab. Apabila di Madinah, berduyun-duyun golongan pembangkang telah menerima Islam berkat proses pertukaran pendapat, polimik dan wacana. Terasa terpinggir dari aliran kesedaran ini maka lahirlah golongan munafik yang tidak ada di Mekah sebelum ini

Saturday, March 28, 2009

NAJIB OH NAJIB

Oleh kerana tidak berapa lama lagi Najib Tun Razak akan menjadi Perdana Menteri eloklah kita ingatkan rakyat mengenai tuduhan penglibatan Najib dan isterinya, Rosmah Mansor, dalam pembunuhan Altantuya Shaaribuu.

Berikut adalah terjemahan artikel "The Altantuya Shaaribuu's Case: How and why she was killed" oleh Arnaud Dubus yang disiarkan baru-baru ini dalam Liberation French Newspaper pada 5 Mac 2009 (versi asal dalam bahasa Inggeris dalam kurungan dan font italics).


Bacalah kerana tuduhan penglibatan Najib dan Rosmah dalam pembunuhan Altantuya ini amat penting sekali bagi negara kita. Kalau benar Najib dan Rosmah terlibat maka ianya bermakna Perdana Menteri Malaysia yang baru dan isterinya bersubahat dalam PEMBUNUHAN.

"Kes Altantuya Shaaribu: Bagaimana dan kenapa beliau dibunuh?"
The Altantuya Shaaribuu’s Case: How and why she was killed?

By Arnaud Dubus (in Kuala Lumpur, Ulaan Baataar and Paris),
Liberation French Newspaper, 5 Mar 2009

Shaaribuu Setev marah dan kecewa. Di sebalik wajahnya yang muram itu tersirat suatu keazaman yang kuat. Orang tua berumur 60 tahun ini bertekad untuk lawan. Tertulis segalanya di air muka dan tumpuan pandangan beliau. “Anak perempuan saya dibunuh oleh orang Malaysia di bumi Malaysia. Dan mereka tidak pun mengeluarkan sepatah perkataan memohon maaf,” kata professor di bidang saikologi di University of Mongolia itu. (Shaaribuu Setev is a bitter and disappointed man. Yet behind the saddened face of this Mongolian lies a fierce determination. Seated in a sofa in the lobby of an Ulaan Baataar hotel rattled by gushes of a freezing wind, this sixty years old man is ready to fight. His face features, hardened by the suffering and the stern climate, and his intense gaze tell all. “My daughter has been murdered by Malaysians on Malaysian territory. And they did not have even offer a word of apology,” states this professor of psychology at the National University of Mongolia).

Pembunuhan anak perempuan beliau, Altantuya Shaaribuu, berlaku pada Oktober 2006. Ini sesuatunya pembunuhan yang lain dari yang lain di rantau di mana pertikaian perniagaan atau perselisehan politik kadangkalanya diselesaikan dengan senapang. Segalanya sekitar kes ini, yang bermula pada 2002 apabila syarikat Peranchis, Armaris, menjual tiga (3) kapal selam kepada kerajaan Malaysia atas harga satu billion Euro, adalah luar dari yang biasa. (The assassination of his daughter, Altantuya Shaaribuu, took place in October 2006. This was a murder unlike others in a region where business conflicts or petty politics are often settled with a gun. Everything in this case, which started in 2002 when the French Spanish company Armaris concluded the sale of three submarines to the Malaysian government for the amount of one billion Euros, is out of the ordinary.)

Impak “Kes Altantuya” di Peranchis, Malaysia dan Mongolia masih belum memuncak ke tahap sepenuhnya. Pembunuhan wanita Mongolia berumur 28 tahun itu adalah akibat dari bayaran komisi atau “commission” sebanyak Euro 114 juta - lebih kurang RM 570 juta – yang dibayar oleh Armaris kepada pihak tertentu Malaysia. Pembayaran “commission” ini yang diakui oleh kerajaan Malaysia dalam parlimen di Kuala Lumpur, telah mencetuskan berbagai perkembangan yang berakhir dengan pembunuhan Altantuya dan lesapnya beberapa orang saksi utama kes pembunuhan tersebut. (The impact of the “Altantuya case” in France, Malaysia and Mongolia has yet to reach its climax. The murder of the 28 year old Mongolian was the result of a “commission” at the price of 114 million Euros by Armaris to its Malaysian counterpart. This “commission,” which was acknowledged by the Malaysian government in front of the Parliament in Kuala Lumpur, has triggered a chain of events that has led to the assassination of Altantuya and the disappearance of several key witnesses in the case.)

Laporan polis Malaysia yang disediakan pada 19 November 2006 dan yang telah dirahsiakan sehingga sekarang ini, mendedahkan dengan terperinci bagaimana wanita muda –Altantuya – dari keturunan golongan atasan Asia itu, telah dibunuh. Dalam laporan polis tersebut tercatit keterangan salah seorang yang melakukan pembunuhan itu, iaitu seorang anggota polis Cawangan Khas Malaysia bernama Sirul Omar yang diberi kepada seorang pegawai polis di sebuah balai polis berhampiran dengan tempat kejadian. “Bila wanita Cina melihat pistol saya, beliau telah merayu agar beliau jangan dibunuh sebab beliau mengandung. Azilah (pegawai atasan Sirul) telah memegang dan melempar wanita itu ke bumi. Saya terus menembak sebelah kiri mukanya. Azilah menanggalkan pakaian wanita tersebut dan memasukkannya ke dalam karung plastic hitam. Melihat tangan wanita itu masih bergerak-gerak, Azilah mengarahkan saya tembak lagi, dan saya lakukan.” Ini merupakan pengesahan bertulis yang pertama mengenai pembunuh-pembunuh Altantuya. “Lepas itu kami usung mayat wanita itu ke dalam belukar. Azilah mengikat bahan letupan dikaki, perut dan kepala, dan kami letupkan wanita itu”. (A report from the Malaysian police, written on 19th November 2006 and which has been kept secret until now, reveals dry and precise descriptions as to how this young woman, a member of Asian high society, has been killed. In this document, one of the killers, a policeman of the Malaysian Special Branch named Sirul Omar, replied to the questions of an officer at a police station close to the murder scene. “When the Chinese woman saw that I was taking a gun, she begged me to spare her, saying she was pregnant. Azilah (the commanding officer of Sirul) grabbed her and [threw] her on the ground. I immediately shot the left side of her face. Then Azilah took off her clothes and put them in a black plastic bag. Azilah noticed that her hand was still moving. He ordered me to shoot again, which I did”, said Sirul. This is the first confirmation of Altantuya’s assassins’ identity. “Then we carried her body into the woods. Azilah wrapped the explosives around her legs, her abdomen and her head, and we exploded her.”)

Pendedahan laporan polis ini dalam surat khabar Perancis, Liberation, merupakan bab terkini dalam drama yang sungguh menarik ini yang melibatkan penjual senjata Peranchis, dukun Mongolia, dan ahli-ahli politik Malaysia. Kes ini boleh meletup bukan saja kepada kerajaan Malaysia, sebab Timbalan Perdana Menteri Najib Razak (yang dijadualkan akan menjadi Perdana Menteri akhir bulan March ini) disyakki terlibat dalam kes pembunuhan ini, tetapi juga ianya akan memalukan DCNS, syarikat Peranchis yang membina kapal-kapal tentera. Syarikat usahasama Perancis Sepanyol, Armaris, yang menjual dua kapal selam jenis Scorpene dan satu jenis Agosta kepada Malaysia pada bulan Jun 2002, telah dimilikki oleh DCNS pada tahun 2007. (The revelation of this report in the French newspaper Liberation is the latest chapter in this colorful and dramatic saga featuring French weapon sellers, Mongolian Shaman, and Malaysian politicians. This case is explosive not only for the Malaysian government, since the Deputy Prime Minister Najib Razak (who is scheduled to become Prime Minister at the end of March) is suspected of having links to the case, but also because it could embarrass the DCNS, this French company specialising in military shipbuilding. The French Spanish company Armaris, which sold two Scorpène and one Agosta submarines to Malaysia in June 2002, was bought by DCNS in 2007.)

Dengan kecantikan yang mempersona dan bersophistikasi itu, Altantuya mengingatkan kembali kepada Mata Hari Timur Jauh (ejen wanita dizaman Perang Dunia Kedua). Beliau dibesarkan di Saint Petersburg (Russia), dan menuntut di Institut Pengurusan Ekonomi di Beijing. Selain dari Bahasa Inggeris,beliau fasih dalam bahasa Russia, Cina dan Korea. Altantuya ditakdirkan bertemu Abdul Razak Baginda di Hong Kong pada tahun 2004. Baginda adalah pakar kajian bidang keselamatan dan Pengarah Pusat Penyelidikan Strategik Malaysia, iaitu pusat kajian yang pro-kerajaan Malaysia. Kasih sayang telah cepat terjalin antara keduanya. Altantu yang dipanggil 'Tuya' oleh kawan-kawannya menjadi penolong yang berguna kepada Razak Baginda, terutamanya membantu Baginda menterjemahkan bahasa Russia kepada Inggeris. (With her magnetic beauty and sophistication, Altantuya is reminiscent of the troubling image of a Far East Mata Hari. She grew up in Saint Petersburg (Russia), then studied at the Institute of Economic Management in Beijing. Besides speaking English, she is fluent in Russian, Chinese and Korean. The fateful cycle for Altantuya came into gear when she met Abdul Razak Baginda in Hong Kong in 2004. Baginda is a security expert and the director of the Malaysian Strategic Research Centre, a pro-government think tank. The two quickly became romantically involved. Altantuya, nicknamed Tuya by her friends, proved to be a useful assistant, helping Baginda translate from Russian to English.)

Altantuya muda dan cantik rupawan, sementara Baginda kacak, kaya dan merupakan tokoh terkenal di kalangan golongan elit Kuala Lumpur, lebih-lebih lagi kerana beliau amat karib dengan Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pertahanan, Najib Razak (Baginda juga adalah penasihat kepada Najib di bidang hal ehwal keselamatan). Baginda berlegar-legar dalam kumpulan elit eksklusif di Kuala Lumpur dengan kadangkalanya didampingi oleh isterinya yang sah. (Whereas Altantuya is young and beautiful, the rich and alluring Baginda is a well known figure of the Kuala Lumpur’s elite, notably because of his proximity to the Malaysian Deputy Prime minister and minister of Defense Najib Razak (he is also his security affairs adviser). Baginda parades in the most exclusive circles of Kuala Lumpur, sometimes accompanied by his legitimate wife.)

Pada bulan Mac 2005, Altantuya dan Baginda membuat lawatan bersama ke Eropah dan melancung ke Peranchis, Jerman, Itali dan Portugal dengan menaikki kereta Ferrari merah kepunyaan Baginda; menginap di hotel-hotel termahal dan makan malam di restoran-restoran terkemuka. Lawatan tersebut bukan hanya bertujuan pelancungan; kontrek pembelian kapal selam sudah ditandatangani pada 2002, tetapi beberapa perkara penting masih perlu diselesaikan. “Kami tahu bahawa Baginda diperalatkan oleh Timbalan Perdana Menteri Najib Razak sebagai orang tengah untuk merundingkan perolehan kelengkapan senjata, terutamanya senjata yang berat-berat,” tegas seorang pakar bidang keselamatan serantau. (In March 2005, Altantuya and Baginda departed for Europe, touring France, Germany, Italy and Portugal in the red Ferrari of Baginda, staying in posh hotels and dining in the finest restaurants of the old Continent. This trip, however, was not only for tourism: the contract for the sale of the submarines had been signed in 2002, but important details had yet to be settled. “We knew that Baginda was used by Deputy Prime minister Najib Razak as an intermediary for weapons systems deals, especially the high level ones,” says a regional security affairs expert.)

Pada hujung bulan Mac 2005, pasangan tersebut (Altantuya dan Baginda) berada di Paris di mana mereka telah bertemu Najib Razak. Suatu foto menunjukkan tiga sekawan itu di sebuah kelab eksklusif di Paris. “Tuya tunjuk kepada saya foto tersebut. Beliau terangkan salah seorang dari lelaki dalam foto itu adalah teman lelaki beliau, Abdul Razak Baginda, dan lelaki seorang lagi adalah ‘big boss’, Najib Razak. Saya tanakan samada mereka adik beradik kerana persamaan pada nama mereka, tapi dia jelaskan bukan, dan Najib adalah ‘perdana menteri’, kata Amy , sahabat baik Altantuya. Menurut seorang detektif peribadi, yang sekarang bersembunyi di India, Tuya yang cantik itu kadangkala menjadi perempuan simpanan Timbalan Perdana Menteri setelah dikenalkan kepada Najib oleh Baginda pada hujung 2004. (At the end of March 2005 the couple was in Paris, where they met with Najib Razak. A picture shows the threesome in a Parisian private club. “Tuya showed me the pix. She said that one of the men was her boyfriend, Abdul Razak Baginda, and the other the ‘big boss’, Najib Razak. I asked her if they were brothers because of the names, but she said no, and that Najib Razak was the ‘prime minister’”, said Amy, Altantuya’s best friend (Najib Razak has sworn on the Koran that he has never met Altantuya). According to a private detective, now in hiding in India, the beautiful Tuya was also the occasional mistress of the deputy Prime minister, who was introduced to her by Baginda at the end of 2004.)

Kisah ini menjadi dramatik apabila pada Oktober 2006, Altantuya mendapatahu bayaran wang komisi (commission) oleh syarikat Peranchis-Sepanyol, Armaris, sudah diterima di sebuah akaun bank di Kuala Lumpur. Ianya dibayar kepada Perimekar, sebuah syarikat milik Baginda. Altantuya bergesa ke Kuala Lumpur untuk menuntut bahagian beliau dari Baginda; beliau mendakwa beliau berhak menerima Dollar Amerika 500,000.00 dari wang commission tersebut. Baginda dan Altantuya telah berpisah sebelum itu sebagai pasangan kekasih. Rosmah Mansor, seorang peniaga wanita yang amat ditakuti dan adalah isteri kepada Najib Razak, kerana rasa cemburunya terhadap Altantuya telah membantah sebarang bayaran kepada Altantuya. Altantuya tiba di Kuala Lumpur dengan diirringi dua wanita rakyat Mongolia, seorang darinya adalah dukun untuk pukau Baginda jika Baginda enggan membayar. Untuk beberapa hari Altantuya menganggu-gugat bekas kekasihnya. (The story became dramatic when, in October 2006, Altantuya was informed that the commission paid by the French-Spanish company Armaris had arrived on a Kuala Lumpur bank account. It had been paid to Perimekar, a company owned by Baginda. Altantuya rushed to Kuala Lumpur, in order to claim her share of the commission from Baginda ; she said she was entitled to 500,000 dollars. Baginda and Altantuya broke up prior to this. A jealous Rosmah Mansor, the feared businesswoman and wife of Najib Razak, objected any payment to Altantuya. Altantuya arrived in Kuala Lumpur with two other Mongolian women, one of them was a Shaman responsible for putting a spell on Baginda if he refused to pay. For several days, Altantuya harassed her ex-lover.)

Pada 18 Oktober, Baginda sudah tidak tahan lagi dengan telatah Altantuya yang setiap hari mengacau di depan rumahnya. Baginda menghubungi Musa Safrie, pegawai aide de camp Najib Razak. Pada 19 Oktober 2006, sejurus sebelum jam 9 malam, dua pegawai polis Cawangan Khas, Azilah Hadridan dan Sirul Omar, telah dihantar ke hadapan rumah Baginda di mana Altantuya sedang menjerit-jerit. Mereka mendapat arahan untuk ‘hapuskan wanita Cina itu’. Mereka telah menculik Altantuya, bawa Altantuya sejauh sepuluh kilometer dan menembak Altantuya beberapa kali. Seterusnya mereka memusnahkan jenazah Altantuya dengan bahan letupan C 4, jenis bahan letupan yang hanya boleh didapati dari Kementerian Pertahanan. Kemasukkan Altantuya ke Malaysia telah dipadamkan dalam rekod immigeresen. Maka kelihatanlah seolah-olah Altantuya tidak pernah melawat Malaysia, malah tidak ada kesan langsung yang tingga mengenainya. (On the 18th of October, Baginda could no longer tolerate the daily scenes made by Altantuya in front of his house. He contacted Musa Safrie, who happened to also be Najib Razak’s aide de camp. On October 19th, 2006, a little before 9 pm, two police officers of the Special Branch, Azilah Hadridan and Sirul Omar, were sent in front of Baginda’s house where Altantuya was gesticulating and shouting. They had the order of “neutralizing the Chinese woman.” They kidnapped her, and drove her ten kilometers away and shot her several times. Then, they destroyed her body with C 4 explosives, a type which can only be obtained from within the Defense Ministry. Her entry into Malaysia was erased from the immigration records. It would appear that Altantuya had never come to Malaysia, because there is no trace left of her.)

Tidak ada jenayah yang tak akan terdedah. Pemandu teksi yang membawa Altantuya tidak menagmbil ringan melihat Altantuya yang belum membayar sewa teksi secara seharian itu diculik di depan matanya. Pemandu teksi itu telah mencatit nombor pendaftaran kereta penculik, dan membuat laporan polis di balai terdekat. Beberapa hari kemudiannya, polis mengenalpasti kereta yang digunakan oleh penculik itu adalah kereta kerajaan. (There is no perfect crime. The taxi driver hired by Altantuya for the day did not appreciate that his passenger was kidnapped under his eyes without payment for the fare. He took note of the registration plate of the kidnapper’s car and filed a complaint at the local police station. In a few days, the police identified the car and realized that it was a government vehicle.)

Pendedahan telah berlaku berterusan yang mana Najib Razak sebagai Timbalan Perdana Menteri pun tidak berdaya hendak menyekatnya. Najib cuba menutup kes tersebut. Beberapa jam sebelum Baginda ditahan, Najib menghantar SMS kepada Baginda: “Saya akan menemui Ketua Polis Negara jam 11.00 pagi ini..masalah akan selesai. Buat bertenang”. Beberapa jam kemudiannya, Baginda ditangkap bersama-sama dua pegawai polis dari Cawangan Khas, Azilah dan Sirul. (Events unfolded that even the Deputy Prime Minister Najib Razak could not impede. He tried to cover the case. A few hours before the arrest of Baginda, he sent him a SMS : “I will see the Inspector General of Police at 11 am today… The problem will be solved. Be cool”. A few hours after, Baginda was arrested as well as the two police officers of the Special Branch, Azilah and Sirul.)

Dalam perbicaraan mahkamah yang dianggap mencurigai oleh ramai pemerhati, Baginda telah dibebaskan dari tuduhan mengarah pembunuhan Altantuya dan dilepaskan dalam bulan November 2008. Azilah dan Sirul yang kini dituduh menjalankan pembunuhan tersebut telah dihadapkan di mahkamah. Jika tersabit kesalahan, hukumnya adalah hokum mati. Keputusan mahkamah ditetpakan pada 9 April 2009. (After a trial considered dubious by many observers, Baginda was acquitted with the accusation of having ordered the murder and released in November 2008. Accused of having perpetrated the murder, Azilah and Sirul appeared in front of the Court last month. If convicted, their sentence is death. The verdict is scheduled for the 9th of April.)

Beberapa ribu batu dari Kuala Lumpur, iaitu di Ulaan Batur, ibu negeri Mongolia, Shaaribuu Setev, bapa Altantuya cuba menahan kemarahan beliau. Kepada beliau dan keluarga, pembebasan Baginda merupakan simbol ketidak-adilan proses kehakiman Malaysia. “Kerajaan Malaysia tidak pun menjawab beberapa surat dari Kementerian Luar Mongolia,”kata beliau. (Thousands of miles from there, in the Mongolian capital city Ulaan Baataar, Shaaribuu Setev, Altantuya’s father, is trying to control his anger. To him and his family, the acquittal and release of Baginda is symbolic of the unfairness of the Malaysian judicial process: “The Malaysian government is not even answering to the letters from the Mongolian Foreign Affairs Ministry,” he says.)

Bila Shaaribuu pergi ke Parlimen Malaysia untuk menemui Najib, Timbalan Menteri itu telah cabut lari melalui pintu belakang. Kes Altantuya telah menjadi bahan penting dalam percatuan politik Malaysia antara Najib Razak (yang dijangka akan menjadi Perdana Menteri selepas Perhimpunan UMNO pada bulan Mac ini) dan Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim. Setakat ini, Najib Berjaya menepis, tetapi pembunhan Altantuya kekal bagaikan pedang yang terhunus dileher Najib. (When Shaaribuu came to the Malaysian parliament to meet Najib Razak, the Deputy Prime Minister had to escape through a back door in order to avoid an embarrassing encounter. The Altantuya case has become a key element of the Malaysian political game between Najib Razak (who is expected to become Prime Minister after the United Malay Nation Organisation (UMNO) Congress in March) and the opposition leader Anwar Ibrahim. So far, Najib Razak has navigated around the obstacles, but the murder of the young Mongolian remains a sword suspended over his head.)

Suatu aspek yang masih amat tersembunyi dalam kes Altantuya ini adalah peranan syarikat Armaris. Pada Oktober 2007, Timbalan Menteri Pertahanan Malaysia, Zainal Abidin Zin, mengaku dalam Parlimen bahawa Armaris telah menyuap Euro 114 juta kepada syarikat Perimekar. Beliau menegaskan ianya bukan rasuah, tetapi kononnya bayaran untuk “perkhidmatan sokongan dan koordinasi”. (One of the most obscure aspects of the Altantuya case is the role of the Armaris company. In October 2007, the Malaysian Deputy Defense minister, Zainal Abdidin Zin, acknowledged in front of the Parliament that Armaris had effectively paid 114 million Euros in commission to Perimekar. He maintained that it was not a bribe, but a payment for “support and coordination services.”)

Adakah telah berlaku rasuah sepertimana yang telah berlaku dalam kes perolehan kapal perang oleh Taiwan juga dari syarikat Peranchis DCNS? DCNS, sebuah syarikat swasta yang dibiayai dari wang kerajaan, menolak sebarang temubual. “Tiada siapa pun boleh membuat komen tentang kes ini,” jawab pegawai perhubungan syarikat tersebut di Paris. Suatu dokumen yang boleh mengaitkan Altantuya dengan syarikat Peranchis tersebut adalah surat jaminan dari Abdul Razak Baginda untuk membolehkan kekasihnya memperolehi visa untuk memasukki zon Schengen (dalam mana Peranchis adalah negara ahli). Kedutaan Peranchis tidak boleh menolak permohonan dari seorang yang telah dikurniakan gelaran Legion d’Honneur. Tetapi peranan Altantuya dalam perundingan perolehan kapal selam itu masih belum terbongkar dengan tepat. Agensi-agensi perisekan menadapati latarbelakang Altantuya menakjubkan, dan FSB Russia (dulunya KGB) sedang mengikuti kes Altantuya dengan rapi. (Was there corruption as in the case of the Taiwanese frigates in which the French DCNS was also implicated ? DCNS, a private company with public financing, has declined our request for a meeting. “Nobody can comment on this case,” was the sober reply of the DCNS Press relations officer in Paris. A document, which could establish a link between Altantuya and the French company is the guarantee letter written by Abdul Razak Baginda so that his mistress could obtain a visa to enter the Schengen zone (of whom France is a member country). The French embassy could not refuse this service to a man decorated with the Legion d’Honneur. But the role of Altantuya in the submarines negotiations is still not clear. Intelligence agencies find her background intriguing and the Russian FSB (ex-KGB) is following closely the case.)

Di Ulaan Baatar, Mungunshagai, anak lelaki sulong Altantuya yang berumur 12 tahun, begitu dihantui oleh kematian emaknya. Altanshagai, anak yang bongsu berumur 5 tahun dan cacat otaknya, masih belum memahami yang beliau tidak akan lagi menemui emaknya. “Dia menanyakan emaknya setiap waktu dan akan duduk bersujud dikerusinya sepanjang hari. Setiap petang saya memberinya gula-gula dan memberitahunya emaknya yang telah memberikan kepada saya untuk memberikan kepadanya,” kata Shaaribuu Setev, datuk kepada kedua anak lelaki tersebut. Berhubung dengan Baginda pula, beliau kini tinggal senang lenang di United Kingdom bersama keluarga beliau. Baginda tidak pernah menyuarakan sepatah perkataan kesal terhadap pembunuhan ke atas wanita yang telah berkongsi hidup dengan beliau selama dua tahun itu. (In Ulaan Baataar, Mungunshagai, the eldest son of Altantuya, who is 12 years old, is traumatized by the death of his mother. Altanshagai, the youngest, who is five years old and mentally handicapped, has not understood that he will never see again his mother. “He is asking for her all the time and is staying the whole day prostrated on his chair. Every evening, I bring him sweets and I tell him that his mother gave it to me for him”, says Shaaribuu Setev, the grandfather of the two boys. As for Baginda, he settled down in the United Kingdom with his family. He never uttered a word of regret on the deadly fate of the one who shared his life for two years.) "

Keluarga ambeeee....












Nak tau lebih lanjut : keluarganorani.wordpress.com
hehehe...promote 2222....

PENGISIAN SIASAH..RENUNGKAN

KENAPA SAYA TIDAK HADIR
By
Dr. Mahathir Mohamad
on March 27, 2009 4:24 PM | Permalink | Comments (646) | TrackBacks (0)
1. Ramai kenalan saya yang fikir saya tidak hadir pembukaan mesyuarat Perhimpunan Agung UMNO kerana anak saya Mukhriz kalah pertandingan Ketua Pemuda.

2. Memanglah saya terasa sedih kerananya.

3. Tetapi sebab yang sebenar saya tidak hadir ialah oleh kerana Pemuda UMNO secara langsung dan terbuka merestui politik rasuah.

4. Mereka memilih sebagai ketua mereka seorang yang telah didapati bersalah menggunakan wang dan sogokan dalam usahanya untuk dipilih sebagai Ketua Pemuda. Samada dia dibenar bertanding atau tidak, tidak menidakkan dianya adalah perasuah.

5. Hukuman yang dijatuhkan kepada orang ini tidak setimpal dan adil kerana orang lain yang didapati bersalah sama sepertinya tidak dibenar bertanding.

6. Tidak pernah terjadi orang yang dikenali dan diakui umum sebagai perasuah oleh Lembaga Disiplin, oleh parti dan oleh orang ramai dipilih dan dijunjung tinggi sebagai ketua. Tetapi inilah yang dilakukan oleh Pemuda UMNO yang dahulu terkenal sebagai barisan hadapan dalam perjuangan UMNO.

7. Pemuda telah merosakkan imej UMNO dan imej orang Melayu sendiri. Rupa-rupanya duit lebih utama daripada bangsa dan negara. Apakah rakyat akan terima dipimpin oleh tokoh rasuah yang terkenal? Perbuatan merestui rasuah adalah satu pengkhianatan kepada bangsa Melayu dan negara Malaysia.

8. Juga saya hairan kenapa untuk mengira hanya 790 undi mengambil masa lebih dari enam jam?

9. Apakah pengira undi tidak tahu kira? Atau apakah sesuatu sudah diusahakan untuk menjayakan menantu Perdana Menteri. Ini menjadi soalan bukan daripada saya seorang tetapi oleh semua orang ramai. Tak usahlah Perdana Menteri bercakap berkenaan dengan menolak rasuah kerana menantu yang perasuah diberi keistimewaan luar biasa.

10. Ini juga menghakiskan lagi kepercayaan rakyat kepada UMNO.

11. Inilah sebab-sebabnya saya tidak hadir. Saya rasa diri saya akan tercemar jika saya berada dalam majlis yang disertai oleh orang yang mendukung amalan rasuah.

Satu permulaan


Assalamualaikum...

Beberapa perkara telah berubah dalam masa sebulan ni...bermula dari ditukarkan tempat kerja dari Kuantan ke Temerloh pada 9 mac kemudian
Permulaan menjadi ayah kepada anakanda Muhammad Yusuff Darwisy tanggal 15 mac jam 2.07 pagi.
Kini MULA berjinak-jinak dengan dunia blog.....
Moga segala permulaan yang baik ini akan berakhir dengan kesudahan yang baik juga....aminn......